1402-12-20 06:37
472
0
89102
کشاورزان گلستان هشدارها را جدی بگیرند؛

«کودهای پتاسه» بهترین مدافع باغات و خوشه‌های طلا

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان گلستان از کشاورزان خواست با توجه به افزایش نزولات جوی و شیوع آفات و بیماری‌ها در مزارع و باغات از «کودهای پتاسه» استفاده کنند.

کیانوش حق‌نما در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «گلستان ما» با اشاره به شیوع آفات و بیماری‌های گیاهی و باغی در پی افزایش نزولات جوی در استان گلستان اظهار کرد: در این شرایط لازم است که مدیریت تغذیه رعایت شود کودهایی مانند پتاسه می‌تواند جلوی تنش‌های محیطی و انواع بیماری را بگیرد، مصرف کودهای پتاسه به همراه کودهای ازته بر روی کمیت و کیفیت محصول اثر می‌گذارد.

وی افزایش نزولات جوی را از مهمترین دلایل شیوع بیماری و آفت در مزارع باغی و زراعی دانست و افزود: شرایط برای گسترش بیماری گیاهی و باغی در منطقه حادث شده، بنابراین کشاورزان باید از کودهای ازته کمتر استفاده کنند و بیشتر مصرف کودهای پتاسه را در دستورکار قرار دهند.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان گلستان با بیان اینکه مصرف متعادل کودهای شیمیایی منجر به افزایش بهره‌وری می‌شود، توضیح داد: وضعیت جوی نشان می‌دهد میزان بارندگی در استان نرمال و حتی بیشتر از نرمال خواهد بود و همین مسئله زنگ بیماری گندم، انواع بیماری در درختان میوه و کلزا را افزایش می‌دهد.

حق‌نما با تاکید بر اینکه کارشناسان استان گلستان در حالت آماده‌باش هستند، گفت: موضوع سمپاشی به موقع محصولات کشاورزی و باغی از طریق رسانه‌ها و مساجد اعلام می‌شود در سطح روستاهای استان نیز از طریق بلندگوها به کشاورزان و باغداران اطلاع داده شد تا با عملیات به موقع مانع خسارت جدی شوند.

وی ادامه داد: سازمان جهاد کشاورزی با توجه به فرارسیدن ماه مبارک رمضان و ایام نوروز تعطیلی ندارد و در خدمت کشاورزان خواهد بود، کشاورزان نیز باید هشدارهای کارشناسان را جدی بگیرند.

مزارع گندم حداقل دو نوبت سمپاشی شود

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان گلستان خطاب به باغداران بیان کرد: مطمئن باشید بیماری لب شتری هلو و سایر درختان امسال بیشتر است بنابراین پیشگیری لازم باید اتفاق بیفتد.

حق‌نما توضیح داد: گندمکاران استان نیز حداقل دو نوبت برای پیشگیری از بیماری‌ها مبادرت به سمپاشی کنند، کلزا نیز یک تکرار دیگر نیاز به سمپاشی دارد.

وی؛ ورس برخی محصولات زراعی را از چالش‌های این بخش خواند و گفت: با توجه به اینکه دما در روزهایی، بیشتر از حد نرمال بود گیاهان وارد فاز رشد رویشی شدند این اتفاق اگر همزمان با باد و باران باشد مزارع با ورس مواجه خواهند شد بنابراین توصیه می‌شود از کودهای پتاسه و هورمون‌های تنظیم‌کننده رشد استفاده کرده تا جلوی ورس آنها گرفته شود.

۴۶ کلینیک گیاهپزشکی در استان فعالیت دارد

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان گلستان افزود: برخی کشاورزان به دلیل مرطوب بودن زمین و احتمال ایجاد خسارت ترجیح می‌دهند تا وارد زمین خود نشوند اما باید بدانند اگر سمپاشی به موقع صورت نگیرد خطر بیماری زنگ گندم تا ۷۰ درصد به آنها خسارت خواهد زد.  

حق‌نما از دیگر چالش‌های بخش کشاورزی را مراجعه مستقیم کشاورزان به سم‌فروشان دانست و گفت: ۴۶ کلینیک گیاهپزشکی در استان فعالیت دارد که می‌تواند مدیریت بیماری‌های گندم را داشته باشد از طرفی برای حدود ۲۰۰ هزار هکتار قارچکش در استان موجود است که برخی دوام کمتری دارد و با شرایط استان قابل توصیه نیست و کشاورز با خسارت مواجه می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه انتخاب نوع قارچ‌کش باید با توصیه کارشناسان باشد نه کارگزاران توضیح داد: اختلاط کود و سموم باید با دقت انجام بگیرد که منجر به خسارت محصول نشود بنابراین توصیه‌های مبتنی بر علم و تجربه کارگشاست.

انتهای خبر

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.